Image

لک های پوستی

لک های پوستی هر نوع عارضه، لکه، تغییر رنگ یا نقصی که بر روی پوست ظاهر می‌شود، نوعی لکه‌ پوستی است. لکه‌های پوستی نوعی عارضه ناراحت کننده هستند، به خصوص اگر بر روی صورت ایجاد شوند. بر خلاف احساسی که این عارضه‌ در شما به وجود می‌آورد، بیشتر انواع آن خوش‌خیم بوده و هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

یکی از روش‌های خانگی درمان این عارضه، روغن ‌تراپی است. روغن ‌تراپی با روغن‌های گیاهی یک روش رایج و مؤثر در درمان لکه‌های پوستی است. این روش در صورتیکه به طور مستمر انجام شود، سلامت و زیبایی را به پوست شما برمی‌گرداند.

البته در درمان هر عارضه‌ای، شناسایی منشأ ایجاد آن ضروری است. لکه‌های پوستی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل ما مهم‌ترین علل ایجاد لکه‌های پوستی را شرح می‌دهیم.

لکه پوستی به هر نوع تیرگی روی پوست می‌گویند که رنگ متفاوتی نسبت به خود پوست دارد. بیشتر لکه‌های پوستی قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای متوسط و قهوه‌ای تیره هستند. لکه‌های پوستی می‌توانند ناشی از نور آفتاب، آکنه، ژنتیک، تغییرات هورمونی و یا مادرزادی باشند. بیشتر این لکه‌ها خود به خود برطرف می‌شوند. اما بعضی از لکه‌های پوستی مقاومت زیادی داشته و حتی ممکن است تا آخر عمر ماندگار باشند. 

برای اینکه ریشه اصلی این عارضه را شناسایی کنید، ابتدا لازم است نوع پوست خود را بهتر بشناسید.

1. ژنتیک

آکنه در بعضی افراد ریشه ژنتیکی دارد. همچنین بر طبق تحقیقات انجام گرفته شده، بعضی از بیماری‌های وراثتی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • بیماری داریر؛ که لکه‌هایی همانند زگیل روی پوست ایجاد می‌کنند . عارضه‌های ایجاد شده توسط این بیماری چرب و بدبو بوده و لمس آن‌ها دردناک است.
  • بیماری فابری؛ این یک اختلال ارثی است، که در واقع نوعی جهش ژنی محسوب می‌شود. گروه‌های کوچک لکه‌های تیره و قرمز رنگ یکی از علائم این بیماری است.
  • گانگلیوزیدوز بزرگسالان نوع  این یک بیماری نادر و ارثی است که باعث ایجاد لکه‌های غیر سرطانی در پایین تنه می‌شود.

2. ویروس‌ها

برخی از لکه‌های پوستی مانند زخم‌های سرد، توسط ویروس‌هایی مانند HSV 1 ایجاد می‌شوند. همچنین ویروس واریسلا زوستر (VZV) باعث ایجاد عارضه‌ای مثل آبله مرغان می‌شود.

3. عفونت‌ها

انواع خاصی از عفونت‌های پوستی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های پوستی شوند. این موارد شامل مالاسزیا فولیکولیت (آکنه قارچی) و یا عفونت در فولیکول‌های مو است. این وضعیت در اثر رشد بیش از حد مخمر ایجاد شده و باعث بروز جوش‌های چرکی می‌شود. روغن تراپی به وسیله روغن درخت چای یک روش رایج در درمان عارضه‌های پوستی با ریشه عفونی است. این محصول طبیعی خاصیت ضدعفونی داشته و در کاهش التهاب‌های پوستی تأثیرگذار است.

4. قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرا‌بنفش مضر خورشید می‌تواند باعث بروز سرطان پوست، هایپرپیگمنتیشن و سایر عوارض پوستی شود. روشی که در درمان عارضه‌های پوستی ناشی از نور خورشید مؤثر است، استفاده از روغن تقویت پوست خشک زیما می‌باشد. این محصول از ۱۵ گیاه طبیعی به دست آمده و علاج پوست خشک و آسیب‌دیده است.

5. رژیم غذایی

هر آنچه می‌خورید بر روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. آلرژی غذایی و درماتیت تماسی، مصرف محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی و رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌ها لکه‌هایی را بر روی پوست ایجاد می‌کند.


 

دسته بندی: مجله آوان برچسب ها: لک های پوستی

0 نظر

ارسال نظر